Viděli jste ten seriál? Myslím ten, jak mají ty cirkusáci
v maringotkách kamery a všude je natáčej? Taková realitní šou.
No jo. Z cirkusu
JOO. Tak to mělo bejt u nás. Jenže to
nějak nevyšlo.
Principál
říkal, že je to prej proto, že je ten Joo zblbnul, že jeho cirgus je prej
národní! Sice nevím, proč je národní, když tam vystupuje jenom jeho rodina a
ještě nějaký rusáci, ale vem ho čert.
Já si myslím, že u nás z toho natáčení spíš sešlo z jinejch důvodů, než z toho,
že nejsme národní, ale nadnárodní. To bylo tak…
Jednou
odpoledne zastavilo u cirkusový branky auto s nápisem Televize.
To nám pořádně
zatrnulo, protože když nás někdo přijede natáčet, tak je to většinou za
asistence policie, která jede někoho zatknout. Sice je potom ten dotyčnej v
hlavním zpravodajství a to není špatná reklama, ale není mu celkem nic platná,
když je na několik let vyloučenej z očí umělecký veřejnosti.
Takhle nám už odvezli několik kouzelníků. Oni se často
rekrutujou z řad kapsářů a ředitelů větších podniků a bank, takže maj s mizením
velký zkušenosti. Jeden kouzelník bejvával šéfem nějaký akciový společnosti a
nechal jí celou zmizet. K nám se přidal, protože jeho milenky byly ještě větší
kouzelnice a ty peníze z akciovky odčarovaly ještě dokonalejš. A to absolutně
do ztracena! Dostal to na tvrdo.
Takže, zatímco
celej ansábl vejral z úkrytů na zpravodajce a nynější kouzelník si smutně balil
teplý spodní prádlo a kartáček na zuby, přelezli zpravodajci plůtek a začali
šmejdit mezi maringotkama.
Narazili na
Mámhnátu Lakatoše - našeho fakíra, kterej, když je zmerčil, začal bědovat:
„Nééé. Pánkovja velkomožní. Já ňííč. Já jsem Ind a slípky už fakt někradněm!“
Zpravodajci
zůstali zaraženě stát: „Co je nám do slepic. My tady nechceme natáčet nic o
ptačí chřipce. My o vás chceme natočit dokumentární seriál. Normálně ze života.
Jak žijete a tak.“
Jak to
zaslechnul principál, tak vylez z vozu a šel k nim. Plačící Mámhnáta se
uklidnil a šel říct kouzelníkovi, že může zase vybalovat.
Principál
přišel k redaktorovi a ptal se: „Seriál? A o nás? To by byla dobrá reklama pro
náš světovej podnik! Pojďte ke mně do karavanu. Určitě se dohodneme.“
Jednání trvalo
celkem dlouho. Nic moc jsme se hned nedozvěděli, protože Bancrotti má dveře, za
kterejma se blbě poslouchá. Sandra to sice zkusila, ale šéf zjistil, že něco šramotí
na schůdkách a prudce otevřel dveře. Sandra to koupila rovnou do frňáku. Teď ho
má lepší než já ten na gumičku!
Odpoledne
televizáci odjeli zpátky do Prahy, a Bancrotti si nás všechny svolal do manéže
na schůzi. Vylezl na bednu a spustil: „Tak panstvo a ženstvo. Je to dohodnutý.
Každýmu daj do obytňáku kameru. Navíc tu s náma bude jejich kameraman a zvukař.
Chtěj, abysme se chovali jako normálně. Takže asi takhle. To by byla ostuda
jako z partesu. Budeme se chovat jako lidi! To znamená, žádnej chlast a jiný
podivný spády! Mám tu výtisk knihy o slušným chování. Patřil mýmu pradědkovi.
Jednou ho pozval na recepci, při turné v Rusku, sám car Mikuláš. Takže se
musel naučit etiketu. Sice mu prej nakonec nebyla nic platná, protože se s
Mikulášem ožrali jak carský důstojníci, ale nám to snad pomůže! Kdo má potíže
se čtením, tak si prohlídne alespoň obrázky! Doufám, že mi neuděláte ostudu!“
Jo jo. To bylo
vážný. Kniha kolovala po maringotkách a karavanech a každej se snažil naučit co
nejvíc. Tohle byla šance ukázat lidem, že světskej člověk není jenom nějakej
primitiv!
Po dvou dnech
se dostala řada i na mě. Večír jsem sednul k lampičce, zapálil si svíčku a
začet jsem se…
Paráda. Do dvou
týdnů byl hned znát pokrok na celým cirgusu. Holky se přestaly oslovovat: „Ty
vole“ a začaly na sebe volat: „Jaký máte dnes den drahá?!“ A druhá hned
odpovídala: „Ó skvostný má milá. Mohlo by sprchnout, leč nikoliv příliš, anóbrž
jen lehce!“
Náš uměleckej
vedoucí Narcis Esttet byl z toho paf. Nadšeně
běhal mezi maringotkama a vykřikoval: „Božíčku. Jsem unešen. Jsem nadšen. Voilá.
Drahoušci. Takto se nechoval ani soubor baletu v Bolšom těátre v Moskvě! Mon cherí jste skvostní!“
Za měsíc
přijeli televizáci. Šéfredaktor si nás prohlídnul a s každým sepsal
smlouvu. Pak začalo natáčení. Každýmu
nám do vozu namontovali kameru a jeden kameraman stál na place, aby natáčel
cvrkot venku.
Principál si
stoupnul na schůdky karavanu, tlesknul do dlaní a zavolal: „Tak vážení. Nyní
může započít náš normální všední den!“
Zrovna šla
okolo Saskia a nesla si obruče na Hula-Hop a potkala koňáka Wolodijowského:
„Jak jsem šťastna, že vás potkávám drahý krotiteli. Leč jsem trochu zahanbena.
Jsem dnes poněkud rozvrkočena, jelikož jsem se ještě nestihla dnes nakadeřit.
Hnedle to napravím, abych nebudila vašeho pohoršení.“
Wolodijowski jí
vysekl poklonu až k zemi: „Ničehož drahá artistko s kruhy. Není třeba se
omlouvati. Více však vám nepovím, jelikož neovládám čtení, jsa naprostým
analfabetem. Prohlížel jsem si tedy v knize pouze obrázky a na nich jsou
jen různé druhy poklon. Tedy pokloním se vám po francouzsku. Po italsku. Po
rusku a po anglicku. Těším se na brzké shledání!“ Moc hezky jim to šlo.
Na druhý straně
vylezl z vozu fakír Mámhnáta Lakatoš se svejma dvanácti dětma a manželkou. Vzal
jí za rámě a všichni společně odcházeli do manéže cvičit polykání mečů.
Televizáci hned
vyrazili za nima: „To si nesmíme nechat ujít. To bude diváky bavit tak fofrem.“
Lakatošovová to
zaslechla a pravila: „Ale ale pánové. Fofrem. Copak je to za výraz?! Vždyť to
lze říci kultivovaně. Třeba takto. Pospěšme druhové moji. Nebo podobně…“
Kameraman se
zastavil a zakroutil hlavou. Obrátil se na zvukaře: „Probůh. Co to je?! To sem
nasadili klub šlechticů nebo co?! S tímhle nás šéf vyhodí! Snad až se ožerou,
tak to bude lepší!“
Principál postřehnul,
co říkaj a vycenil svůj třízubý úsměv: „Ale kdepak pánové. U nás panuje přísná
prohibice. Umělec má mít čistou hlavu a vyprané ponožky. Nikdy ovšem naopak.
Hehehe. Omluvte prosím můj kultivovaný humor. Někdy se zkrátka neovládnu. Inu
člověk nemůže být pořád jen komisní že?!“
Kameramanovi se
zvukařem poklesla čelist: „Ne to nemůžete. A nezkusil byste být trochu
neformální? Myslíme jako víc neformální. Třeba vynadat někomu, nebo tak…“
„Inu jak
myslíte. Ale velmi-velmi nerad. Vadime, pojďte sem prosím,“ mávnul na mě.
Přišel jsem
blíž: „Ano pane řediteli?! Máte přání?“
Bancrotti se
zase usmál a trochu zvýšil hlas, přičemž mi hrozil prstem: „I ty jeden Vadime.
Ty kluku klaunská ušatá. Copak jsi to zase včera tropil za alotria?! Že tys
nedal vodu opičkám našim předrahým a nalil jsi jim místo ní lihu, který máme ku
čištění skel?! A chudinky opičky. Bylo s nimi pak nemožné vystupovati! Že já ti
dnes nedám po obědě pudink s piškoty, na který ses tak těšil. Což?!“
Jen to dořekl,
obrátil se na televizáky: „Jste spokojeni? Myslím, že je to pro toho dobrého
muže velmi přísný trest a vezme si z něj ponaučení do budoucna!“
Sklesle jsem
pokleknul na zem: „Prosím o odpuštění, drahý pane řediteli. Nevím, co mne to v
tu chvíli popadlo za slabou chvilku. Již nikdy se to nebude opakovati. Slibuji
na mou čest!“
Zvukař se na mě
podíval a řekl: „Ty jsi klaun?! Doprčic. Ty bys mě málem rozbrečel! Co v tý manéži
vůbec děláš?! Ty běž dělat smutečního řečníka do krematoria!“
Najednou začali
oba balit. Bancrotti kolem nich běhal a chtěl vysvětlení.
„Jaký
vysvětlení?!“ vyštěknul kameraman. „Vždyť tady je to jako na sjezdu
vysloužilejch ceremoniářů z Vatikánu! S tímhle bychom měli sledovanost jako
dokument o elektromagnetickejch vlnách a jejich vlivu na lov strak, kterej byl
tuhle na dvojce! Přijedeme ještě zejtra odmontovat kamery z maringotek. Třeba z
nich půjde něco použít. Snad jste alespoň v noci normální!“
Měli pravdu.
Teda jen na půl… Opravdu přijeli sundat kamery, ale použít z jejich záznamů
nechtěli nic. Nejsem žádnej televizní odborník, ale v tomhle měli recht. Třeba
já jsem byl z kamery tak vystresovanej, že jsem celou noc proseděl se širokým
úsměvem, a bez hnutí, naproti ní.
Taková hóóódně dlouhá fotka to byla. U ostatních to
bylo podobný.
Jen
Wolodijowského tam měli natočenýho nahatýho, když se převlíkal. Zavřel při tom
oči a myslel si, že když nevidí kameru, tak kamera nevidí jeho.
Další den ráno
už bylo všechno při starým. Bancrotti byl strašně naštvanej, že mu utekl takovej
kšeft a dostal ho ten jantar Joo. Takže mi konečně pořádně vynadal za ty opice.
Jo. Fakt jsem
jim dal líh místo vody. Jsem se spletl né?! Alespoň si taky trochu užily. Šéf
mě za to pořádně večír v manéži nakopal při představení do zadku a musel jsem
sníst ten odpornej škrobovatej puding, co ho vaří jeho žena!
Holky si už
zase říkaj ty vole. Wolodijowski se zase posmívá Saskii, že má na hlavě hnusný
roští a neumí se učesat.
Lakatošovic
rodina si zase pěkně nadává kudy chodí a řvou smíchem, když se tatínek dáví s
mečem v krku…
Tak to má být!
Všechno na svém místě!
Jděte mi někam
s příručkama slušnýho chování. A taky s televizí. Mně stačí cirgusová popularita!
Jenom ten
chudák uměleckej vedoucí, Narcis Estett, si hodil mašli.
Ale odřízli
jsme ho. Moc potom plakal, že tohle jsme mu opravdu neměli dělat!
KONEC
nech si kecy a piš...-)))) Monika
OdpovědětVymazat