pondělí 5. listopadu 2012

Mudrování spisovatelovo



Spisovatelův život je plný protivenství a ten humoristův obzvlášť.
Když se tak dívám na první větu, říkám si, že bych už vlastně víc psát nemusel. V této prostinké oznamovací větě se totiž skrývá naprosto všechno. Nevěříte? V tom případě vás musím přesvědčit.
Tak za prvé. Humoristická literatura je ze všech uměleckých disciplín tou nejhorší. Samozřejmě nikoliv ve smyslu „nejšpatnější.“ Slovem „nejhorší“ je v tomto případě myšleno „nejtěžší.“ I na tomto příkladu vidíte úskalí spisovatelství. Stačí jedno slovo s nejednoznačným významem a hned je tu malér.
To je ovšem již problém samotného procesu psaní. Na to, abyste mohli začít něco psát, potřebujete mít téma. V případě humoru dokonce vtipné téma. Když není téma, není tvorba.
S literaturou to není například jako s malířstvím, nebo se sochařstvím. Takový malíř si vezme stojan plátno a barvy a vydá se do přírody. Postaví stojan na louce u lesa a může začít malovat. Téma stojí před ním a jemu ho stačí přenést na plátno.
Anebo sochař. Sedí. Láme si hlavu, co z toho kusu mramoru vysochat, a hle, kolem projde nahatej chlap s prakem v ruce a sochař má hned jasno! Ba co víc. Oni mohou dokonce tato témata opakovat donekonečna a divák jim to ani slovem nevyčte. Však se stačí podívat v galeriích na zdi ověšené stovkami krajinek a do lapidárií, kde jsou zase desítky nahatých mužů a žen, vyvedených v nejrůznějších materiálech. A děje se něco? Neděje. Davy ochotně platí za vstupenky.
Spisovatel si toto nemůže dovolit. Zatímco tedy malíř může pod záminkou, že je to krásné a neomrzí se, namalovat Hradčany, nebo březový háječek klidně tisíckrát a stejně ten obraz prodá, spisovatel nemůže sebelepší povídku psát stále dokolečka.
To ovšem platí především o spisovatelích-humoristech. Humorista musí čtenářům neustále předkládat nové a nové situace, fóry a gagy, protože když to neudělá, ztratí o něj čtenáři zájem. K tomuto účelu může klidně používat stále stejné postavy. V tom není problém. Ovšem jak jsem již psal. Tyto postavy musí prožívat stále něco nového.
Naopak oproti tomu spisovatel-hororista nemá s tvorbou takový problém. Hororista může bez obav sepsat třeba padesát povídek, které budou pojednávat o tom, jak kdosi, kdo měl být už dávno mrtvý, vstane z hrobu a pak jde a ubližuje nic netušícím lidem. Hororistovi stačí jen změnit hlavní postavu, kterou může být jednou upír, podruhé zase zombie, či jiná zrůda. V tomto ohledu mají kolegové hororisté svou práci o mnoho lehčí.
I když uznávám, že i oni se jistě dost zapotí, pokud se chtějí vyhnout šabloně a touží pro svou děsuplnou historku najít nějaký neobvyklý konec.
Tím jsem se dostal k strašlivému slovu. Tím slovem je POINTA.
Dobře vypointovaný konec je pro spisovatele noční můrou, která ho budí ze snů. Osobně soudím, že některé romány mající několik set stran, jsou původně jen mikropovídkami, pro které autor nemohl najít pointu!
Najít tu správnou závěrečnou větu, která by celý příběh uzavřela tak, aby mu nasadila korunu, není žádná legrace. Můžete klidně popsat několik stran vynikajícím textem, ale jak nenajdete vhodný konec, jste v koncích. Když nevíte jak skončit, přidáváte další a další věty a text košatí, mohutní, ba někdy i přímo bobtná slovy. Autor potom v zoufalství sahá po dialozích, ve kterých postavy začnou mluvit o tom, jaké bylo včera počasí, případně se pustí do odboček, které s původním příběhem vůbec nesouvisí a s hrůzou sleduje, že pointa která ho mezi tím napadla, se už k nově vzniklému příběhu vlastně nehodí, protože hlavního hrdinu kterého na začátku povídky poslal pro mléko, má najednou na řetízkovém kolotoči a mléko nikde!
Takovému vloženému textu se pak říká vata, nebo vycpávka. Není bez zajímavosti, že někteří spisovatelé ve svých dílech používají zásadně a pouze vycpávku.
I v tomto je psaní na rozdíl od jiných umění bito. Výtvarník žádnou pointu nepotřebuje. Výtvarník nejenže nepotřebuje pointu, ale považte, on ani nemusí své dílo dokončit, aby ho mohl vystavit. Copak jste nikdy neviděli sochy bez rukou?! I hudební skladatelé mají v tomto směru svou práci ulehčenou. Zvláště ti kteří píší populární hudbu. Jak běžná je skladba mizející ve ztracenu. A i v oblasti vážné hudby máme příklad. Jistě jste už slyšeli o skladbě s názvem Nedokončená.
Ale spisovatel si tento luxus nemůže dovolit. Povídku nemůžete ukončit uprostřed věty tím, že písmenka budou postupně světlat, až zmizí docela. Nedokončená povídka, nebo román nikoho nezajímá. Obzvlášť ne vydavatele. Zde je přípustná jedna jediná výjimka. A tou je náhlé úmrtí autora. Takové dílo občas vyjde. Ovšem i to bývá podmíněno tím, že spisovatel před svým skonem napsal něco dokončeného.
Snad ještě horší, než konec, je začátek psaní. Tím se vlastně vracím na začátek. Téma a nápad.
Dejme tomu, že autora políbila Múza, a on má v hlavě jakýsi příběh. Spisovatel si sedne před bílou stránku a hluboce se zamyslí. Čím začít? První věta by měla být tak zajímavá, že čtenáře chytí a nepustí. Spisovatel tedy napíše větu. Je nadšen, protože to je ta pravá věta. Dívá se na ní a je mu jasné že ho Nobelova cena za literaturu nemine. O minutu později sezná, že takovou větu by mohl napsat jen mentálně zaostalý šimpanz. A pak, podle toho na čem píše, buď stiskne tlačítko „delete“, nebo vztekle vytrhne papír ze stroje, či sebere ze stolu a zmuchlá, aby ho následně vrhnul do koše.
Po pravdě řečeno, s příchodem a dostupností počítačů začala převládat první varianta. Ale je to škoda, protože druhé dva způsoby nepostrádají jistou dávku dramatičnosti a na filmovém plátně to vypadá velmi dobře.
Po několika pokusech sepsat větu, která by byla perlou světové literatury a značném otlučení deletovacího tlačítka, nebo spotřebování několika kil papíru, autor rezignuje a použije něco na způsob: „To vám tak jednou…“ Což sice není nic ohromujícího, ale spisovateli to dává možnost, aby vůbec mohl začít psát a dostal se k nějakému sdělení čtenářům.
Samotné psaní už není tak strašné, ale i ono má svá úskalí, která dokáží autora potrápit. Po první větě následuje druhá a třetí a autor se dostává do rauše, kdy přestává vnímat své okolí a v hlavě se mu odehrává příběh, který přechází na monitor, nebo papír. A právě v těch chvílích, téměř s určitostí někdo přijde a na autora promluví, aby mu sdělil nějakou životně důležitou informaci.
Upozorňuji, že pokud se autor nachází v takovém stavu, nesmí se na něj mluvit, ani ho jinak vyrušovat. Psaní je specifické v tom, že většina psavců potřebuje klid.
S malířem si můžete klidně povídat. Sochař tříská palicí do majzlíku, ale spisovatelova Můza je plachá jako nervózní kamzík. Stačí jedno slovo a odskáče kamsi na kopec a autor je v háji. V tu chvíli měl jistě v hlavě vtip, který právě hodlal napsat a najednou, kde nic, tu nic.
Spisovatel tedy nevrle zavrčí, že je mu jedno jestli bude zítra rajská nebo řízek a zoufale se snaží navázat nit příběhu. Po dalším několikerém otlučení „deletu“, naváže na přerušenou myšlenku a jím psaný děj se odvíjí dál.
Po chvíli humorista zjistí, že má pocit jakoby tu část příběhu, který právě píše, odněkud znal. Vstane, jde si pro knížku a nalistuje jistou stránku. Obrátí oči v sloup, prokleje pana Hrabala či Haška, nebo Švandrlíka, že už všechno vtipné napsali a jeden aby se strhal, když chce něco nového a vtipného vymyslet. Pak si s hlavou v dlaních sedne zpět ke stolu a přemýšlí, jak děj změnit aby nemohl být obviněn z plagiátorství. Hlavou se mu honí myšlenky na to, že se asi na psaní jednou provždy vykašle a bude se věnovat jiné umělecké činnosti. Například pletení by nemuselo být tak špatné. Děti by měly moc pěkné čepice na zimu…
Této fázi se říká tvůrčí krize a překonat jí není nic lehkého. Profesionální spisovatelé scénáristé a textaři jí překonávají za pomocí termínu od zadavatele. Termín má přímo zázračné účinky na tvůrčí činnost. Amatérský spisovatel musí tvůrčí krizi překonat sám bez cizí pomoci.
Vstane od stolu a jde si udělat kafe. Jen, co ho zalije vroucí vodou, pokud má štěstí, dostane nápad. Pomyslí si, že tohle určitě ještě nikdo nepoužil. A pokud ano ať ho vezme čert. Spisovatel nechá kafe kafem a sedne k rozpracovanému dílu. A už je tu zase onen stav kdy prsty lépe řečeno ukazováčky tančí po klávesnici a děj směřuje ke konci. Připusťme, že tentokrát autora minou problémy s pointou a on s nesmírnou úlevou zakončí svou novou povídku. Napije se nyní již studené kávy a přečte si, co vlastně napsal. Provede mírné úpravy v textu a spokojeně pokývá hlavou. Konečně hotovo. Nezbývá než povídku uložit.
V následujících vteřinách spisovatel-humorista omdlévá, protože své pracně vypocené dílo místo uložení smazal…
Co na závěr? Proč ne třeba ty dvě první věty: Spisovatelův život je plný protivenství a ten humoristův obzvlášť.

KONEC


Žádné komentáře:

Okomentovat