pátek 26. dubna 2013

Jak jsem si kupoval literaturu


Tak jsem byl dneska koupit knížku. No vážně!
Co mě tam přivedlo?! Horko vážení! Je takovej hic, že se lidi válejí u vody a tak máme volno! A protože mi televize z toho vedra klekla, (asi byla moc přehřátá, a to jsem jí prosím pravidelně chladil vodou z kýblu) rozhodnul jsem se koupit si něco ke čtení, abych si ukrátil dlouhou chvíli.
Nejdřív jsem zaplul ve městě do nějakýho napulírovanýho knihkupectví.
Měli tam moc hezkejch knížek. Procházel jsem se mezi regálama a vybíral si. Copak o to. Knížky hezký, ale drahý! Proč je to tak drahý, že jo?! Stejně to přečtete jednou a pak to vyhodíte do sběru. A ve sběru za to dostanete kulový. To je vidět jak jsou knížky předražený!
Řekl jsem si, že si nechám poradit od prodavače.
Přistoupil jsem k pultu řekl: „Dobrý den, švarný Kramérie. Chtěl bych nějakou knihu na ukrácení dlouhé chvíle. Knihu plnou napětí a dobrodružství, ale přesto všechno poučnou! A když bude levnější nebudu se zlobit!“
Prodavač se usmál. „Jistěže, pane. Máme tu skvělou příručku pro elektrikáře-samouky! Plná napětí a dobrodružství v liánách elektrického vedení. Poučení jisté! Obzvláště - Nedotýkat se drátů na zem spadlých!“
Hňup! Kdybych chtěl něco takovýho, tak si zajdu za naším elektrikářem do nemocnice, kde se léčí na oddělení popálenin!
„Tak ještě jednou! Nemyslím žádnou příručku, ale třeba nějakej román! A neodvažujte se mi nabízet životopis Nikoly Tesly nebo Edisona! Chci něco čtivýho. Lehkýho a třeba populárního, abych byl taky jednou IN.“
Prodavač potištěnýho papíru se plácnul do čela. „Ale jistě. Chápu. Hned vám přinesu jeden výtisk. Je to fantastické! Jde to na odbyt ... Máme toho plný sklady!“
Odběhnul mezi regály a přinesl knížku. Pěknou na pohled i na omak. Stálo na ní: Šifra mistra Leonarda.
Dlouze jsem vzdychnul. „Pane prodavač. Já chtěl nějakej dobrodružnej román a né nějakej návod pro skautský šifranty.“
Prodavač zvedl ruku k přísaze. „Na mou duši na psí uši na kočičí svědomí! Je to román! Budete v něm bádat po tajemných znameních a šifrách na obraze. Lidi, když to přečtou, tak se na místa děje jezdí dokonce dívat. Odehrává se to ve Francii.“
No znělo to slibně, ale říkal jsem si, že třeba nebudu tak důvtipnej, abych to pochopil tak jsem se zeptal: „A nějakej dekodér k těm šifrám by nebyl ke koupi?!“
Knihomol se plácnul do čela až to mlasklo. „Jistěže, pane.“
Odešel zase mezi regály. Za chvilku byl zpátky s knížkou.
„Tak tohle se jmenuje: Da Vinci kód!“
Chvíli jsem váhal jestli to vzít nebo ne. Prodavač byl evidentně nervózní.
„Tak co? Chcete je zabalit?“
 Přešlapoval jsem za pultem jako tygr v kleci, ale pak jsem si všimnul ceny.
„Probůh! Tolik peněz za dvě knížky?! A jak tak koukám napsal to oboje jeden člověk. Teda pokud to nejsou náhodou bratři v peru! Tak to né. Nezlobte se, ale zkusím to jinde. Nechce se mi moc u čtení přemejšlet. A víte ... Já stejně do Francie nesmím. Vloni jsem se tam náhodou připletl 14.července do nějakýho průvodu. Průvod hezkej. I s dechovkou na pochod. Všichni měli moc hezký uniformy, skoro jako v cirguse, ale pak mě vyvedli policajti a mám do Francie zákaz ... Ale aplaus jsme měl dobrej!“
Vypadnul jsem z krámu, a zanechal prodavače jeho osudu. Bylo mi ho sice trošku líto, jak tam plakal a lomil rukama, že jeho děti budou o hladu, ale co naděláme.
Má prodávat jinej papír. Třeba toaletní. Ten lidi kupujou furt!
Jak jsem tak šel, padnul mi do oka nápis na jednom krámu. Bylo tam: Antikvariát - Použité a docela úplně přečtené knihy. To mě zaujalo. Tak sem taky lidi, kromě sběru odkládaj literaturu!
Vlezl jsem dovnitř.
Nade dveřmi zacinkal zvoneček, který probudil staříka spícího na hromadě knih.
Zamžoural očima, promnul si je a řekl: „Knihy nevykupuju! Mám jich mraky. Nedávno v městě vyhořela knihovna a tak jsem zásobenej ... Pravda … Trochu jsou ohořelý, ale o to levnější!“
Zajásal jsem. „To nevadí. Já nechci prodávat, ale kupovat. A jestli to máte levný, tak tím líp.“
Stařík se narovnal. Nasadil si cvikr a usmál se. „Tak pojď dál kultury chtivý mladíče. Už tvůj zjev prozrazuje bohéma! Bude mi ctí obsloužit tě, mladíku!“
Pověděl jsem mu svoje požadavky. Děda začal radostí tleskat rukama (teda to jsem si nejdřív myslel, ale pak jsem si všimnul, že tak likviduje moly.)
„Tak pojď. To víš,že se tu něco najde!“
No a našlo!
Nesl jsem si celou igelitku knížek. A za babku!
Některý jsou docela perfektní. Takový praktický. Normálně vodou omyvatelný a rozkládací. Třeba ta o kačence. Ta dokonce kejhá, když se zmáčkne takovej polštářek!
No, ale hlavně jsem narazil na dobrodružný romány! Hned si jeden doma v maringotce přečtu. Už jsem se těšil.
Doma jsem v tom strašným vedru sednul a otevřel první knížku ...

„Seržant Debré, se s vypětím všech sil, snažil doplazit ke studni. Jeho zrak byl zcela zamlžen potem, který se mu řinul zpod čepice, která byla kdysi bílou. Proklínal den, kdy se rozhodnul vstoupit do řad Cizinecké legie. Vedro a zase jen vedro panovalo v tuto hodinu na poušti. Naklonil se k obrubě studně ... A pouští se ozval výkřik zmaru a beznaděje. Studna byla prázdná, nepočítáme-li jemný pouštní písek, a jednu písečnou zmiji, která se snažila zahrabat. A seržant Debré seznal, že jeho dny jsou nejspíše sečteny, a klesnul zpět na horký a žhnoucí písek proklaté Sahary ...“

Já vůl! V tomhle počasí! Co jsem to zas koupil. Nééé!

KONEC

Žádné komentáře:

Okomentovat