pondělí 28. ledna 2013

Poblíž Prahy v srpnu 1845



Toho srpnového dne, roku 1845, se v lesíku poblíž Prahy schovávalo několik odhodlaných mužů a jedna žena.
Byli to, dle oblečení, lidé různých stavů. Někteří v měšťanských oblecích. Jiný na sobě měl kroj selského stavu, ba i jeden myslivec se mezi nimi našel. V očích jim plálo odhodlání a nadšení, posilované bohatýrskými doušky z plných korbelů.
Muži se poplácavali po zádech a navzájem si prohlíželi své zbraně. Potom jeden z nich, muž s velkým korbelem a ještě větším břichem, vystoupil na pařez a hned poté, co popadl dech, promluvil k ostatním: „Tak jako sousedi. Jsem rád, že jsme se tu tak dnes sešli. Koukám, že zbraně máte všichni. To je moc dobře. Já vím, že zbraně to nejsou kdovíjak dobrý, ale jsme přeci jen tyhlencty potomci husitů a ty, jak nám vysvětlil tady pan podučitel, dokázali vyhrávat s mnohem horšíma zbraněma, než jsou motyky a perlík tady souseda kováře, nebo koště paní Vodrážkový. Jo, mě jste Vodrážková příjemně překvapila, že jste tu s náma. Takže já jako potomek slavnýho Žižky a mistra Husa volám: Nepřátel se nebojme a na množství nehleďme. A to by tak jako bylo všechno. A tím předávám slovo sousedu podučiteli, kterej nám jako vysvětlí, jak s tou velkou sílou budem bojovat, že jo.“
Farská hospodyně Vodrážková se přihlásila o slovo. „Já tu jsem, pane sládku, abych vám a ostatním něco důležitýho řekla!“
Dva sousedé pomohli silnému muži z pařezu, na který ihned vyskočil hubený mužíček v omšelém kabátku. Mužíček se podíval na Vodrážkovou a řekl: „Paní Vodrážková ještě s tím počkejte. Diskuze bude až potom. Já děkuji panu sládkovi za úvod a za tu bečku piva, kterou přivezl povozník Šimek. Dnes je ten den, kdy přišel náš čas. Zde jsem si v kalendáři červeným inkoustem zakroužkoval ono dnešní datum! Dnes je dvacátého prvního srpna 1845. Jak řekl správně pan sládek, jsme potomci slavného Jana Žižky a jako tací se té síly nelekneme. Já vám nyní vysvětlím, co budeme dělat. Takže nejdřív musíme nadělat záseky. O ty záseky se to zastaví a my je pak můžeme zahnat zpět.“
Po těch slovech se přihlásil sedlák Jíra. „Pane podučitel. Voni jsou študovanej člověk, ale já bych řek, že to nebude tak jednoduchý. Já mám bratra v Americe a von mi tuhle nedávno psal, že prej u nich to měli taky, a nejni prej vůbec snadný takovou sílu zastavit. Prej to zkoušeli indžáni a docela na tom pohořeli. Tak abysme nedopadli jako voni!“
Pan podučitel zavrtěl hlavou a s úsměvem řekl: „Nebojte se, Jíro. My to nebudeme dělat jako tamní primitivní domorodci. Ti se tomu pokoušeli postavit s lasem v ruce. Ale my jsme lidé rozumní a veskrze vzdělaní. I když někteří z nás mají to vzdělání poněkud menší. Že, paní Vodrážková… Ale proto jsme tu právě my, kteří jsme študovaní, abychom jim poradili. Tedy jak jsem pravil na začátku. Naděláme záseky a až se to přižene, tak tuhle pan myslivec Jouza, vystřelí varovnou ránu. A to by v tom byl čert, abychom je nezahnali.“
Starý myslivec Jouza si přihnul z korbelu a pravil: „Na ja. Jak to uvidím, tak vypálím jednu pernou a pomažou, odkud přišli.“
„Jen aby!“ opět zasýčkoval sedlák Jíra. „Já mám druhýho bratra sedlákem v Chlumci, a u nich se ještě dodnes povídá vo tý nepovedený rebélii. Do rybníka nám tehdá nahnali půlku rodiny.“
„Pane Jíro. Tady žádný rybník není, tak se není čeho bát,“ mávl rukou pan podučitel a pokračoval: „Ve Vídni a v Praze povídají, že prý je to pokrok. Ale my přeci tomu panstvu nevěříme! My víme své! A my tomu zabráníme. Když to nešlo po dobrém, tak tomu zabráníme takto!“
„Jo, ale pan farář povídal…“ ozvala se Vodrážková.
„Pche. Pan farář. Ten je s nima jedna ruka. Mě nezajímá Vodrážková, co povídal ten flanďák. Prej pokrok. A já chcípnu hlady ne?” nakvašeně vyštěkl povozník Šimek. „V Praze bude pokrok a já budu vozit vzduch. A jak je známo i dětem, tak za vožení vzduchu se nic neplatí!“
„Správně pane Šimku,“ zatleskal podučitel. „Ba co víc. Dokonce může začít hořet les. Že, pane Jouzo?!“
„Na ja. To je hned,“ přisvědčil myslivec Jouza. „Pan nadlesní z toho taky nebyl nadšenej. Když začne hořet les, tak to vám je takovej fajér, že proti němu nepomůže ani ta nová stříkačka, co si jí koupili hasiči. Proto jsem tady s vámi. Lesním požárům je třeba předcházet!”  řekl Jouza a vyklepal si dýmku do mechu.
Sousedka Vodrážková se znovu pokusila vzít si slovo. „Panekomarjá, ale pan farář opravdu říkal, že…“
„Tak vidíte. Teď vám to potvrdil i pan myslivec,” řekl podučitel. „Není všechno pokrok, co se jako pokrok tváří.“
Pan sládek dopil korbel a bojovně zvolal: „Toho bohdá nebude, abychom se, jako tak nějak, tomu nepostavili. My se tomu postavíme!“
„Ale nepostavíte,“ mávla koštětem Vodrážková. „Já včera s panem farářem mluvila o on mi vážně říkal…“
Pan podučitel jí nedal domluvit. „Vodrážková. Vy jste vážně potížistka. Tak s kým vlastně jste? S Vídní, nebo s námi?! Jestli s Vídní, tak si běžte zametat na faru. My to tu zvládneme i bez vás.“
Sedlák Jíra se na Vodrážkovou zaškaredil. „Poslyšte Vodrážková. Já mám třetího bratra u Olomouce a tomu jednou vyhořela stodola a kus pole. Vám o nic nejde, ale my máme majetky a bojíme se toho. Já mám tedy taky trochu obavy, že to špatně dopadne, protože takový rebelie nedopadaj dobře, ale co nám zbejvá?“
„Jenomže pan farář opravdu povídal…“ zkusila to znovu Vodrážková.
„Vodrážková! Už toho začínám mít dost,“ rozčílil se povozník Šimek. „Vy máte z tý fary hodně pomatený názory. Podívejte se. Jsou tu skoro samý vzdělaný lidi. Pan podučitel. Pan sládek. Mysliveckej. A i ten kovář se přidal.“
„Abych pravdu povědíl, tak já tu jsem kvůli pivu a rád se poperu. To my kováři už tak máme v krvi, jak bych tak povědíl. Mně je celkem fuk komu dám po hubě,“ zabručel kovář a potěžkal v ruce perlík.
Pan podučitel řekl: „To není, pane Vosáhlo, sice úplně nejlepší přístup k naší věci, ale jsme rádi, že tu jste. Vaší sílu budeme potřebovat! Nu, přátelé a sousedi. Je čas přejít od slov k činům. Vzhůru dělat záseky!“
Skupinka mužů popadla sekyry a začala kácet stromy, aby připravila blížícímu se nebezpečí neprostupnou hráz.
Paní Vodrážková je chvíli sledovala a pak šla raději domů a cestou si mumlala: „Já jim to říkala. Ale copak oni poslechnou starou ženskou?! Ne, neposlechnou. Houby jim budou ty záseky platný! Pan farář měl recht, když povídal, že ten první vlak do Prahy jel přeci už včera!“

A tak díky omylu pana podučitele, přijel první vlak do Prahy, slavnostně a nerušeně, dvacátého srpna roku 1845.

KONEC


Žádné komentáře:

Okomentovat