pátek 25. května 2012

Václava knížete zmordování, od bratra jeho


Stará Boleslav léta Páně 935, nebo 929

Je večír.

V síni hodovní, kníže Václav, se svým bratrem víno a medovinu pije.
Již zmožen byl Václav a ku Praze chtěl odejít,
 ale jeho brat mu to nechtěl dovolit.

„Sedni, jez a pij, bratře můj,
hojnost Ti nabízí můj fungl nový dvůr.
Ustaňme svárů, ustaňme sporů,
o tom kolik máme do Němec odvádět volů.
Sedněmež a vypijme korbel spolu.“

Václav slovům Boleslavovým poslyšet nechal,
za stůl usednul a ovar si dal.
Služebník přiskočil a vína lil,
Václav s Boleslavem, jak o závod pil.

Dobře jim v hodovní síni bylo.
Však jinde, se cos divnýho dělo.

O kus dále, ale tentýž večír, čtvero kmánu Boleslavových sedělo, a pikle kulo.

Hněvsa, Tuža Tita a Česta.
Mužové krutí-Mužové drsní,
jenž onucí si nepéřou a nevynášejí smetí.
Tváře zarostlé, jak cháska loupežná,
hygiena a mluva otřesná.

Hle! Tu Tuža pomocí činek svaly své tuží.
On oštípem dobře se ohání v boji.

Na brachy své pohlédne a tak hovoří:
„Hej braši moji.
Jak Václav vládnout nám dál bude,
tak je to v loji.
Do Saska odvádí voly, však díky tomu odvodu, já ztrácím své přátele.
Tuhle kníže prohlásil o mém kamarádovi, že volem je, a do Saska šupem pojede.“

A již Hněvsa mu na ta slova přikyvuje:
„Slyšte slova má hněvivá.
Jak to neskončíme, tak to snad na věky potrvá.
Náš pán Boleslav, se s tím lidumilem již smiřuje,
a mě to vážně rozčiluje.
Otroky kníže vykupuje a volnost jim uděluje.
Však viděl jsem, jak jeden otrok, si na latrínu jeho plakát vylepuje.“

Tita zatím v koutě sedí,
a do krbu zamyšleně hledí:
„Pamatovat na svou bábu by měl.
S tou jeho matka se nemazala.
Pěknej uzlík jí na šátečku nechat udělala!“

Kmáni na sebe pohlédli,
a svýho nápadu se zalekli.

Co myslet si bude Boleslav o nápadu jejich?
Setne jim hlavu?
Nebo jim dá odměnou perskej tépich?

Hlavama proradnýma se myšlénky temný honí.
Jak to tak spunktovat?
Trestu se bojí.

Pak Hněvsa praví tu větu osudnou:
„Hle braši moji,
já už jsem přišel na to,
 jak Václava zhubit,
a to nikoliv mečem,
nikoliv v boji!“

Spiklenci přistoupí k Hněvsovi blíže,
a on jim šeptá,
 jak zhubit Václava kníže:
„Já slyšel vědmu, co počasí hádá,
že zítra ráno bude strašlivá kláda.
Přízemní mrazejk, prej v tom nečase bude.
My chodník u kostela vodou polejem, a to si pište, že kníže sklouzne, na hubu padne a mrtvola po něm zbude.
My potom z obliga budem.
Pak novýmu knížeti Boleslavovi, gratulovat můžem!“

Čtvero zloduchů jásat začalo, že Hněvsa moudrým kruťákem je, a tak dobře pikle kuje.

Pak vyšli spolčenci ze své sloje,
a chvátají ku studni, kde popadnou vědra troje.

Již vody nabírají.
Již vody lijí.
Do prsou se hrdostí bijí.

V síni hodovní zatím louče uhasly.
Boleslav s bratrem šli do ložnic spát,
jelikož ráno, musí na jitřní mši, oba brzy vstát.

Nikdo netuší, co příští den chystá.
Bude to zrada.
Bude to vražda!
Kdo by to pomyslel,
když byla večír tak dobrá kalba!
Však mnohdy je štěstí jen pouhá šalba.

Ráno raníčko, ptáček zazpíval,
a kníže Václav z postele pospíchal.

Šat svůj na sebe ohodil.
Mečem se opásal a korunu nasadil.
Do kostela pospíchá, by svou duši osvěžil.

Vyjda ven zamračil se:
„Hm. Měla pravdu ta vědma babice.
Dnes je chladno velice.
Měl jsem sobě vzít škorní, co mají podrážku drsnou,
a né tyhle letní střevíce.“

Tak sobě přemítal
a ku kostelu se ubíral.
Co krok to pád mu hrozil,
Václav držkoval, že sem vůbec lozil.

Náhle bratra svého Boleslava uzřel,
kterak k němu jde,
a an cos v ruce držel.

Tak Václav radostně zvolal:
„Bratře můj jak rád tě vidím. Včera jsi nám dobře posloužil!“

Boleslav usmál se a taktéž pravil:
„Dnes ti též dobře posloužím.
Zde hleď. Lopatku písku,
bys nesklouznul,
ti pod nohy podhodím.“

A písek knížeti pod nohy chtěl hoditi,
ale ďábel tomu nechtěl dovoliti.

Než písek dopadnul, kníže podklouznul a na zem sebou fláknul.

Boleslav sebou trh, a trochu se leknul.
I počal takto volat:
„Kde jste kdo.
Přikvačte na pomoc.
Kníže u mě upadnul
a kdož jsi nablízku, spěchej na pomoc.
Neb na tomhle náledí, já k jeho zvednutí nemám moc.“

A tu Hněvsa se svými spolčenci po náledí kvačí.
Na nohou mají škorně s drapáky, tak se jim dobře běží.
V rukou maj oštípy, meče a vidle.
Podle křičí, že knížete zvednou rychle.

Kopí k němu skloní a praví, ať se dřevce chopí, že nahoře bude hned.
Kníže se chytil, ale hned poznal, že sakra chybil.

Hněvsa do něj oštíp zabod,
až mu krev vystříkla do bot.

Kníže oči třeští
a svou brzkou smrt si věští.
„Běda běda bratře můj.
Na mý slova pamatuj.
Však já vím, žes nevinen
a tak po mně zdědíš zem.
Ty staneš se knížetem
a znát tě bude ten i ten.
Ale já stejně budu slavnější. Heč!

A jak tu větu řek,
na místě tam zdech.

Duše jeho odešla na nebesa a bratr hořce zaplakal.
Skolil Boleslava rmut a žal.
Jal se lotrům spílat, 
že jich zahubí a bude z nich kůži sdírat.

Mnoho zlého jim sliboval
a velmi si v tom liboval:
„Co vám má m provést zločinci. A tobě Hněvso obzvlášť!“

Avšak  Hněvsa klidně pravil:
„Ku Praze chvátejme pane.
Kdo by vám to věřil,
že jste bratra nezabil.
Vy na stolec musíte rychle usednout,
ještě dříve, než může od zadku Václava vychladnout.
Jste kníže pane.
Tak už je to mezi panstvem dané.
Jedno, jak jeden kníže zcepení.
Však vaše knížecí jasnost to jistě brzy ocení.
Budete známý jako kníže bratrovrah,
ale přesto...
Ostatní kmeny vás nebudou považovat za nějaký těsto!“

Boleslav setřel slzu z oka.
„Nejspíš pravdu díš.
Vytrhnem ku Praze
a čím dřív tam budem,
tím spíš se knížetem stanem.
Tak na koně skočme a jeďme jak vítr.
Stolec čeká, a na to jak jsem se stal knížetem, se neptá.
Vpřed druhové moji.
Strojme se k lítému boji.
Teď to teprve bude prča!“

KONEC

Žádné komentáře: