Poblíž
Poznaně je klášter. Je to ženský klášter. Ten klášter je
plný jeptišek. A ty jeptišky mají Matku představenou.
No
prosím, já chápu, že na tom není nic zvláštního, protože
Poznaň je v Polsku a Polsko je plné klášterů, které obývají
jeptišky a ty nad sebou mívají Matky představené.
Ovšem
nyní pozor. Ta Matka představená je totiž Češka. No ano. Pravá
a nefalšovaná holka z Čech. A když říkám z Čech, myslím tím
z Čech a nikoliv třeba z jižní Moravy, jak by se mohlo nabízet.
No
dobrá, dobrá. Jistě můžete namítnout, že se i tohle může
stát. Jsme sice jedna z nejateističtějších zemí v Evropě,
neřku-li na světě, ale proč ne?! Klidně můžete říct, že
děvče bylo ze silně nábožensky založené rodiny a v rodině
měli třeba strýčka, kterému se při pohledu na kapličku na
návsi začala na rukách tvořit stigmata. Potom by se dalo
pochopit, jak se taková česká holka dostala až tak vysoko a to
ještě ke všemu v takový zemi, jako je Polsko!
No
jasně, to by pak bylo jasný, ale já vám řeknu, že takhle to ani
náhodou nebylo. Ta holka nebyla ze silně náboženský rodiny a
jedinej strýček, kterýho měli, byl starej alkoholik, kterej míval
stigmata tak akorát od válečku na nudle. Táta tý holky byl, a
nyní pozor, komunista jako hrom a její máma jakbysmet. A aby toho
nebylo málo, ta holka měla i bráchu, kterej si se starejma v ničem
nezadal. Zkrátka a dobře, byl rudej jako indiánskej válečník. A
aby toho bylo ještě víc, prozradím vám, že ta holka, o který
tu vedu řeč, byla do tý marxisticko-leninský ideologie taky pěkně
zažraná. A to tak, že ve vsi dělala místopředsedkyni
Socialistickýho svazu mládeže. No, a teď mi někdo prozraďte,
jak se taková holka mohla dostat na místo abatyše v Poznani!
Nevíte, co?! Prostě, to se tak někdy stane a já nebudu kolem toho
chodit jako kolem horký kaše a klidně vám to všechno řeknu.
Ale
ještě než začnu, něco doplním. Já vám totiž zatím neřekl
jednu dost důležitou věc. Ve vesnici, kde tahle rodina žila, stál
na návsi kostel. U toho kostela stála i fara a v tý faře žil
farář. Opět tedy nic tak zvláštního. Kostel, náves, fara,
farář. Všechno klasické kulisy našeho venkova. Jenom doplním,
že naproti kostelu byl místní národní výbor a zhruba na půl
cesty mezi kostelem a MNV byla hospoda. Ta hospoda se vždycky měla
tak trochu za neutrální území. Konaly se v ní jak schůze místní
partaje, tak se tam v neděli po mši scházely babky, když šly z
kostela.
Tím
jsem vám zhruba nastínil jak to v tý vesnici vypadalo, jaksi po
katastrální stránce. A teď vám ještě lehce předestřu, jak se
to tam mělo po stránce ideový. No bylo to tak nějak jako všude
jinde. Šedesát procent lidí na všechno z vejšky, však víte co,
ne?! No a těch dvacet a druhejch dvacet procent si šlo po krku.
Takže je vám jasný, že z tohohle hlediska to bylo stejný jako
všude jinde. Prostě zatím nic, co by jednu uvědomělou soudružku
přivedlo do kláštera u Poznaně. Ale k tomu se hnedle dostaneme.
Jak
jsem už říkal. Ve vesnici byla fara a v ní farář. Moc let tam
býval farářem jeden stařičkej kněz. Svoje si teda odsloužil,
ale nezajímal nikoho kromě těch několika bábrlí, který do
kostela chodily každou neděli a svátek. No a tenhle farář
jednoho dne umřel. Taky nic zvláštního. To se prostě lidem
stává, že na konci života umřou. No, a protože těch babiček
do kostela chodilo přeci jen dost, rozhodl se biskup, že do týhle
vesničky přidělí nového kněze. A jak slíbil, tak i udělal.
Než utekl měsíc, byl nový farář na faře.
No
jo. Ono se řekne novej farář, ale vážení! Tohle byl absolutně
novej farář. To byl farář, jakýho v okolí ještě nikdo nikdy
neviděl. Abyste byli v obraze. Tohle byl farář, že by mohl od
minuty hrát faráře v rakouským romantickým filmu! Skoro dva
metry. Štíhlej jako kostelní věž. Oči jako blankyt a hustý
havraní vlasy. A co obyvatelstvo šokovalo nejvíc?! Bylo mu asi
třicet a hned druhej den, co se ubytoval, přišel večer do
hospody, aby se jako všem představil! Nejdřív tam z něj byli
dost zaražení, ale pak se oklepali a dodali si odvahu se s ním
bavit a už to jelo. Hele, jako, řeknu vám, že takovej fórů,
jako tenhle chlápek, neznal nikdo! Prostě nejlepší společník,
kterej se může ocitnout u stolu.
Po
vsi se to hned rozřiklo a každej chtěl toho novýho flanďáka
vidět na vlastní oči. No a tak se stalo, že hned první neděli,
co novej pan farář dorazil do vsi, byl kostel skoro plnej! Dokonce
babka, co bydlí dole u rybníka, říkala, že tohle pamatuje
naposledy v roce jedna padesát.
A
jak přibývalo nedělí, přibývalo i lidí v kostele. Nejdřív
bejvával plnej jen ta zpola, ale jak uplynul měsíc, byl kostel
plnej víc jak z půlky. A než uplynul půlrok, byl kostel každou
neděli narvanej. Oni by ho tedy místní ani celej nenaplnili, ale
začali se sem sjíždět i lidi z celýho okolí, protože to, co se
v tom kostele dělo, to byla prostě věc nevídaná a neslýchaná.
Tedy,
vážení! Já nevím, kolik kázání jste v životě slyšeli, ale
ručím vám za to, že ať jich bylo kolik chtělo, takový kázání,
jako měl novej farář, tak takový kázání jste určitě ještě
nikdy neslyšeli. Ten chlap uměl mluvit jako nikdo!
Abyste
si zase nemysleli, že se tam dělo třeba něco protistátního, to
zas jako né. Na to byl pan farář moc opatrnej a v kázáních se
vyhejbal všemu, co by se dalo vykládat nějak dvojsmyslně. Témata
měl jako každej jinej farář. Tady to bylo v něčem jiným. Bylo
to v tom, jak on to kázání uměl podat. Tady celkem ani nešlo o
obsah. Těm moralitám stejně málokdo rozuměl, ale ten styl.
Panenko skákavá ten styl! To vám bylo baroko v nejlepší formě.
To se prostě jináč říct nedá!
Když
vám řeknu, že takovej slavnej rétor, jako byl Zdeněk Štěpánek
byl proti němu jen trapnej a ukoktanej ochotník z Jevíčka, snad
mi ani nebudete věřit. Ale já vás ujišťuju, že mi věřit
můžete. Když tenhle farář mluvil o ohni pekelným, a že to v
osmdesátejch letech už bylo v kázání dost neobvyklý, všichni v
kostele přímo cejtili jak se něco škvaří, nebo pálí. Tak to
prostě bylo a proto na jeho mše chodili lidi i z jinejch farností!
No
jo, jenže, co se líbilo lidem, nelíbilo se komunistům. A úplně
nejvíc se to nelíbilo tý rodině, jak je tu o ní řeč. A aby se
jim to taky líbilo. Kostel plnej a partajní schůze zely
prázdnotou. Navíc dost dětí začalo docházet na faru na nedělní
školu, místo toho, aby chodily na obecní hřiště za Jednotou na
pionýrský schůzky.
Z
okresu, tu rodinku, která byla nahoře vedená jako předvoj
rolnický třídy, začali papaláši tepat, ať s tím koukají něco
dělat. Starej se teda snažil, aby toho novýho faráře odvolali,
ale jestli ten měl nějaký konexe, nebo co, prostě se to
nepovedlo. Když neuspěl starej po oficiální stránce, rozhodl se
mladej, teda jeho syn, že jo, že prostě toho faráře ztrapněj.
Že lidem ve vesnici dokážou, že novej farář je taky jenom
člověk a nižádná morální autorita, kterou by bylo třeba
následovat. A když se to udělá pořádně, tak docela určitě
dosáhnou i jeho odvolání a když se to povede úplně nejvíc
pořádně, tak třeba toho kněřoura i zbavěj sutany, nebo jak se
říká tomu hábitu.
Jednoho
večera si rodinka sedla v kuchyni kolem stolu a mladej zatáhnul
závěsy. A když pro jistotu i zhasnul, vyložil tátovi, mámě, a
hlavně sestře, co jako provedou. Ségra byla teda nejdřív tvrdě
proti, že bude mít na vsi nadosmrti ostudu, a máma se k ní
přidala, ale nakonec jí táta a brácha umluvili, aby do toho jeho
plánu šla. Tuším, že měli tehdy snad argumentovat Řádem
práce, nebo něčím podobným, když to udělá a udělá to
úspěšně.
O
co teda šlo?! Osobně si myslím, že to byl plán ďábelskej. A to
i na i na dlouholetýho komunistu. Ale vážení, zatahovat do toho
tímhle způsobem vlastní dceru?! No prostě, holka dostala
stranickej úkol. V neděli půjde na mši a po ní vyhledá
flanďáka. Podle bratra totiž, kněz nekněz, je to prostě jen
chlap. A ségra je pěkná holka. A když se bude ségra s flanďákem
stýkat dostatečně dlouho, možná dojde i ke styku a pak se už
postarají o to, aby se všechno rozkřiklo. Jak jsem říkal. Plán
hodnej padoucha z Vinnetoua.
A
tak se to dělo. Holka chodila na mši neděli, co neděli a svátek,
co svátek. A po mši pak ještě k panu farářovi na faru, že jako
potřebuje něco vyložit z Bible, protože si myslí, že se to
evidentně neshoduje s vědeckým materialismem.
Já
to nebudu prodlužovat a rovnou vám prozradím, že to trvalo skoro
rok! Skoro jeden rok chodila ta holka na faru a tam vedla s farářem
debaty o eucharistii. O trojjedinosti Boží. O neposkrvrněném
početí a tak vůbec o těchhle věcech, co jim málokdo rozumí.
No,
a protože pan farář byl tak charismatickej člověk, nakonec
nepodlehl on jí, ale ona jemu. Ovšem podlehla mu tím způsobem, že
z toho tatíka, maminku a nakonec i bratra, málem klepla pepka.
Holka se nechalka pokřtít a protože jí za to rodina vyvrhla ze
svýho středu, začala dělat farářovi hospodyni a po nějaký
době vstoupila do kláštera. No, a po pár letech to dotáhla až
na tu abatyši v klášteře kousek od Poznaně!
No,
jak jsem řekl úplně na začátku. To se tak někdy stane...
KONEC
Žádné komentáře:
Okomentovat