středa 10. července 2013

Jak jsem jel na zahraniční dovolenou - část první

Jak jsem jel na zahraniční dovolenou

1 - Jak Ali dostal dopis

Tuhle v tom vedru sedíme s principálem v osvěžovně a chroupeme pivní zmrzlinu, když najednou přišel popoháněč velbloudů Ali, a byl nějak zkroušenej. Sednul si a hodil na stůl nějakej dopis. „Ali asi muset odejít.“
Principál zavrtěl hlavou. „Co blbneš. Teď jsi přišel, tak co bys hned odcházel. Jestli nemáš mergle, tak ti jedno zaplatím.“
Ali vzdychnul. „Vy nechápat, pane šéf. Já nemuset odejít z hospoda. Já chtít zůstat v hospoda. Já chtít zůstat nejen v hospoda, ale i v cirkus.“
To už bylo divný i mně. On je Ali někdy lehce zmatenej, ale tohle bylo moc i na něj. Pokud vím, tak z cirkusu ho nikdo nevyhazuje. Principál si taky poklepal prstem na čelo. „Hele, Ali. Tobě z toho vedra přeskočilo ne?! Proč bych tě vyhazoval z cirkusu? Kdo by se pak staral o ty smradlavý potvory, když ne ty?“
„Já neříkat, že vy mě vyhodit.“ vzdychnul Ali. „Ono to být napsaný tady v tom papír. Oni losovat a vyhostit pryč.“
„Nekecej. Bomby nesestrojuješ a pivo piješ, jako každej řádnej Evropan.“ řekl jsem Alimu. „Proč by tě vyhošťovali?!“
Ali vzal dopis a zamával s ním. „To já nevědět proč. Ale tady to být všechno černý na bílém. Tady my oni psát, že já být losován a vylosován. Píšou tam, že já vylosován k odjezdu, spolu s dalšíma dvěma zahraničníma osobami k odjezdu. Já si prý moct vybrat, kam být odjezd. A už za týden. Copak já tomu státu udělat, že on mě nechtít tady?! A to se dělat? To se dělat slušnýmu člověk? Já chápat, že tady asi být mnoho zahraničních osob, ale proč oni je nevybírat podle chování? Já muslim. To ano. Já mít minaret na maringotka. To ano. Ale jinak já respektovat vepřový a pivo. Já rád i vánočky. Já rád i velikonočky. Navíc to být dost sprostý. Oni píšou, že já muset si vybrat i ty dvě zahraniční osoby. Jak já k tomu přijít, teď přijít k nějakým dvěma lidem od nás a říct jim, že oni muset taky pryč? To já hanbou se propadnout.“
Vzal jsem Alimu ten dopis z ruky a přečetl si ho. „Ali, ty jsi vůl jak anděl.“
„Já mít neštěstí a ty se mi ještě nadávat Vadim?!“ urazil se Alík.
„Ale prdlajz.“ podal jsem mu dopis zpátky. „Podívej se pořádně odkud to je. Nevyplňoval jsi nějakej dotazník, nebo něco takovýho v poslední době?“
„Jo. Já jít jednou po ulici a zastavit mě nějaký slečna. A vyptávat se, jestli já rád cestovat. Tak já po pravda povědět, že já cestovat stále. S cirkus já být furt někde pryč. Pak ona mi prodávat voňavka. A říkat, že když já voňavka koupím, tak, když jí dát adresu, možná já mít i štěstí. Voňavka já koupil. Já myslel si, že udělat radost mojí žena. Ale moje žena říkat, že voňavka strašný puch a hodit mi jí na turban. Pak já smrdět jak zpocená velbloud. Nemít pravdu slečna ta. Já mít jen smůla od ta koupě.“
Dopis si vzal principál a zadíval se do o něj. Pak povytáhnul obočí a řekl: „Vadim má pravdu. Jó, jak se říká. Chodí štěstí dokola, občas sedne na vola. Poslechni Ali. Až ti zas přijde nějakej česky psanej dopis, tak si ho radši nech od někoho přečíst. Tady se nepíše, žes byl vylosovanej k odjezdu zahraničních osob, ale že vyhráváš zahraniční zájezd pro tebe a dvě další osoby. A to podle vlastního výběru!“
Ali sprásknul ruce. „To opravdu pravda být?“
„Jo. To je fakt. Je tam i číslo na tu firmu.“ přisvědčil jsem. „Máš to ale kliku.“
„Tak to být já moc rád, že nikam nemuset. Já jim hned zavolat, že jim moc děkovat a já nikam neodjíždět.“ zaradoval se Ali.
„Počkej. Tys nám asi nerozuměl.“ skočil jsem mu do řeči. „Proč bys nejel. Někam se podíváš  a pak zas můžeš zpátky. Třeba někam do teplejch krajů.“
„Teplý kraj teď i v Čechy. Podívat na teploměřák. Navíc. Proč já poznávat cizí kraj? Pro mě být cizá kraj tady. Si tam jeď sám, když ty myslet.“ mávnul rukou Ali.
Začul jsem příležitost. „A ty bys mi to daroval?“
„Klidně. Já mít hlavně radost, že nemuset vycestovat pryč nafurt.“
Rychle jsem čapnul dopis a kleknul před principála. „Řediteli. Jasná hvězdo našich životů. Dáte mi dovolenou? Ve vaší neskonalé moudrosti jistě usoudíte, že si potřebuju odpočinout a nasbírat tak síly, abych byl v manéži k neutahání!“
Principál si zapálil doutník a řekl: „Za normálních okolností bych tě poslal do háje, ale vzhledem k tomu, že v těchhle hicech máme návštěvy nevalný, tak si můžem dát malou přestávku. Konec konců- I mně by bodla menší dovolená…“
„Jo? A kam pojedete?“
„Tam co ty. Já budu jednou z těch osob, který pojedou s tebou drahej Vadime! Ženě nic říkat nebudu a to platí i pro vás! Běda jak jí něco ceknete. Ta se to smí dozvědět, až po našem návratu. Řeknu jí třeba, že jedu na služební cestu. Podívat se, kde bychom mohli vystupovat. Že se jede na jih, jí klidně můžu říct. Například, že plánuju turné po jižních Čechách a musím to tam obhlídnout, jestli náhodou nejsou rozvodněný rybníky.“

Přiznám se, že takhle jsem si to nepředstavoval, ale co se dalo dělat. Principál je jednou živitel a nesmí se s ním moc diskutovat. Hlavně jsem byl rád, že mi tu dovolenou odsouhlasil.
Teď ještě zbejvalo vybrat toho třetího do mariáše. Ali kategoricky trval na tom, že je v cizokrajnejch zemích vlastně doma, takže opravdu nikam nehodlá letět, ani jet, takže jsme dost přemejšleli, kdo by to měl být místo něj. Já navrhnul vybrat některou z artistek, ale to mi principál hned zamítnul, protože se obával toho, že by ty zbejvající, který by nikam nejely, mohly ztropit skandál. A vraždu v cirkuse ještě neměl a nehodlá mít! Zamyslel se a prohlásil, že bychom měli určitě sebou vzít krotitele poníků Wolodijowského, protože je silnej a hodně toho unese. Taky by se prej hodil i scénograf Narcis Esttet, protože je světaznalej a umí různý řeči.
No nelíbilo se mi to ani trochu. Já bych rád jel třeba se Sabrinou. Ta se mi jevila, jako vhodnej doplněk k dovolený, ale principál si trval na svým. Buď prej Wolodijowski, nebo Esttet. Když jsem přeci jen trochu protestoval, tak mi navrhnul ještě další možnost. Že prej budu doma a pojede někdo úplně jinej! Po tomhle návrhu jsem radši zmlknul a skoro se smířil s tím, že se Sabrinou nikam nepojedu…
Jo správně. Skoro jsem se s tím smířil. Jenže já jsem člověk rafinovanej a hned tak se nevzdávám!

Po příchodu zpátky do cirkusu jsem s nenápadně přitočil k maringotce artistek  a zaťukal jim na okýnko. Měl jsem štěstí. Vykoukla Sabrina a já zašeptal: „Jsi doma sama?“
Sabrina se rozhlédla a na celý kolo zařvala: „Jó jsem! A neodvažuj se přiblížit! Ostatní holky jsou na koupališti.“
"Jéžiš, co řveš?!" leknul jsem se. "Ticho, nebo tě někdo uslyší!"
Sabrina vzala do ruky květináč s muškátama a zamířila na mě. „Co chceš? Ty když se takhle plížíš a vyptáváš se, jestli jsem sama doma, tak z toho nemám vůbec dobrej pocit! Jen, ať to každej ví, že jsi tady! Jestli na mě chystáš nějakej blbej fór, nebo neřku-li něco horšího, tak si mě nepřej!“
Dal jsem si prst před pusu. „Ticho už buď. Klid. Něco chystám, ale musíš mě poslouchat. Poslouchat a mlčet. Já ti něco ukážu. A je to tajemství, který se nikdo nesmí dozvědět. Něco mám, a protože tě mám rád, tak to můžeš dostat taky, když budeš se mnou chvilku sama.“
„No fuj. Ty jsi čuně. Tak jdi k doktorovi a neroznášej to dál.“ odplivla si. „Proč s tím otravuješ mě?!“
Zarazil jsem se. „Proč bych s dopisem chodil k doktorovi?“
„S jakým dopisem?“ udiveně se zeptala Sabrina.
„S tímhle!“ podal jsem jí ho do okna. „Ale vážně ticho! A pusť mě dovnitř a já ti všechno vysvětlím. Když budeš rozumná, můžeš jet taky! I když tě principál nechce! Musíme udělat jen jednu maličkost. Respektive. Ty jí budeš muset udělat!“
Sabrina si přečetla dopis a povytáhla obočí. „Pokud se ta maličkost netýká nějakejch tvejch zvrhlejch choutek, tak uvidím, co se s tím dá dělat, Vadime… Pojď dál.“

Kdybych se nebál, že mě někdo uslyší, tak bych se smál smíchem ďábelským, ale takhle jsem si při vstupu do maringotky jen spokojeně mnul ruce.

Však on mi můj plán vyjde!

Žádné komentáře:

Okomentovat